Για αποστολή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου εδώ christos.vas94@gmail.com.

Σελίδες

Παρασκευή 27 Αυγούστου 2021

Ο π. Σεραφείμ Ρόουζ για τον Ρενέ Γκενόν

 



Επιστολή 323 προς ανώνυμο, OW 187-188, σελ. 117

Ο Rene Guenon ήταν η κύρια επιρροή στη διαμόρφωση της δικής μου πνευματικής προοπτικής (πέρα από το ζήτημα του Ορθοδόξου Χριστιανισμού). Διάβασα και μελέτησα με όρεξη όλα τα βιβλία του που μπορούσα να βρω. Υπό την επιρροή του μελέτησα την αρχαία κινεζική γλώσσα και αποφάσισα να κάνω για την κινεζική παράδοση αυτό που είχε κάνει για τον Ινδουιστή. Ήμουν ακόμη σε θέση να συναντηθώ και να σπουδάσω με έναν γνήσιο εκπρόσωπο της κινεζικής παράδοσης και κατάλαβα καλά τι εννοεί με τη διαφορά μεταξύ αυτών των αυθεντικών δασκάλων και των απλών «καθηγητών» που διδάσκουν στα πανεπιστήμια.

Ήταν ο Rene Guenon που με δίδαξε να ψάχνω και να αγαπώ την Αλήθεια πάνω απ’ όλα, και να μην είμαι ικανοποιημένος με οτιδήποτε άλλο. Αυτό είναι που με έφερε τελικά στην Ορθόδοξη Εκκλησία. Ίσως λίγα λόγια από την εμπειρία μου να σας βοηθήσουν.

Για χρόνια στις σπουδές μου ήμουν ικανοποιημένος με το να είμαι «πάνω από όλες τις παραδόσεις» αλλά κάπως πιστός σε αυτές. Μπήκα μόνο βαθύτερα στην κινεζική παράδοση γιατί κανείς δεν την είχε παρουσιάσει στη Δύση από μια πλήρως παραδοσιακή άποψη. Όταν επισκέφθηκα μια Ορθόδοξη Εκκλησία, ήταν μόνο για να δω μια άλλη «παράδοση» – γνωρίζοντας ότι ο Guenon (και ένας από τους μαθητές του) είχε περιγράψει την Ορθοδοξία ως την πιο αυθεντική από τις χριστιανικές παραδόσεις.

Ωστόσο, όταν μπήκα σε μια ορθόδοξη εκκλησία για πρώτη φορά (μια ρωσική εκκλησία στο Σαν Φρανσίσκο), μου συνέβη κάτι που δεν είχα βιώσει σε κανένα βουδιστικό ή άλλο ανατολικό ναό. Κάτι στην καρδιά μου είπε ότι αυτό είναι το “σπίτι”, ότι όλη μου η αναζήτηση είχε τελειώσει. Δεν ήξερα πραγματικά τι σήμαινε αυτό, γιατί η λειτουργία ήταν αρκετά περίεργη για μένα και σε ξένη γλώσσα. Άρχισα να παρακολουθώ συχνότερα τις ορθόδοξες ακολουθίες, μαθαίνοντας σταδιακά τη γλώσσα και τα έθιμά τους, διατηρώντας όμως όλες τις βασικές μου γκενονικές ιδέες για όλες τις αυθεντικές πνευματικές παραδόσεις.

Με την έκθεσή μου στην Ορθοδοξία και στους Ορθόδοξους ανθρώπους, ωστόσο, μια νέα ιδέα άρχισε να εισχωρεί στη συνείδησή μου: ότι η Αλήθεια δεν ήταν μόνο μια αφηρημένη ιδέα, την οποία ανζητά και γνωρίζει το μυαλό, αλλά ήταν κάτι προσωπικό – ακόμη και ένα Πρόσωπο – που αναζητείται και αγαπιέται από την καρδιά. Και έτσι γνώρισα τον Χριστό. Είμαι τώρα ευγνώμων που η προσέγγισή μου στην Ορθοδοξία χρειάστηκε αρκετά χρόνια και δεν είχε τίποτα από συναισθηματικό ενθουσιασμό γι’ αυτήν – αυτή ήταν η επιρροή του Γκενόν και πάλι, και με βοήθησε να πάω βαθύτερα στην Ορθοδοξία χωρίς τα σκαμπανεβάσματα που συναντούν ορισμένοι προσήλυτοι όταν είναι δεν είναι πολύ έτοιμοι για κάτι τόσο βαθύ όσο η Ορθοδοξία. Η είσοδός μου στην Ορθόδοξη Εκκλησία έγινε τη στιγμή που άφησα τον ακαδημαϊκό κόσμο και εγκατέλειψα την προσπάθεια να επικοινωνήσω την κινεζική παράδοση στον δυτικό κόσμο. Ο Κινέζος δάσκαλός μου έφυγε επίσης από το Σαν Φρανσίσκο λίγο πριν από αυτό – η μόνη μου πραγματική επαφή με την κινεζική παράδοση – και κατά έναν γκενονικό τρόπο εξαφανίστηκε εντελώς, χωρίς να αφήσει καμία διεύθυνση. Τον θυμάμαι με αγάπη, αλλά αφού έγινα ορθόδοξος είδα πόσο περιορισμένη ήταν η διδασκαλία του: η κινεζική πνευματική διδασκαλία, είπε, θα εξαφανιστεί εντελώς από τον κόσμο εάν ο κομμουνισμός αντέξει άλλα δέκα ή είκοσι χρόνια στην Κίνα. Τόσο εύθραυστη ήταν αυτή η παράδοση – αλλά ο Ορθόδοξος Χριστιανισμός που βρήκα θα επιβιώσει από όλα και θα αντέξει μέχρι το τέλος του κόσμου – επειδή δεν μεταδόθηκε απλώς από γενιά σε γενιά, όπως είναι όλες οι παραδόσεις. αλλά ταυτόχρονα δόθηκε από τον Θεό στον άνθρωπο.

Αναπολώ με αγάπη τον Ρενέ Γκενόν ως τον πρώτο μου πραγματικό δάσκαλο στην Αλήθεια και προσεύχομαι μόνο να πάρετε αυτό που είναι καλό από αυτόν και να μην αφήσετε τους περιορισμούς του να σας αλυσοδέσουν. Ακόμα και ψυχολογικά, η «Ανατολική σοφία» δεν είναι για εμάς που είμαστε σάρκα και αίμα της Δύσης. Ο Ορθόδοξος Χριστιανισμός είναι σαφώς η παράδοση που μας δόθηκε – και μπορεί να φανεί καθαρά στη Δυτική Ευρώπη των πρώτων δέκα αιώνων, πριν από την πτώση της Ρώμης από την Ορθοδοξία. Αλλά συμβαίνει επίσης ότι η Ορθοδοξία δεν είναι απλώς μια «παράδοση» όπως κάθε άλλη, μια «παράδοση» πνευματικής σοφίας από το παρελθόν. είναι η αλήθεια του Θεού εδώ και τώρα – μας δίνει άμεση επαφή με τον Θεό, όπως καμία άλλη παράδοση δεν μπορεί να κάνει.

Υπάρχουν πολλές αλήθειες στις άλλες παραδόσεις, τόσο εκείνες που μεταφέρθηκαν από ένα παρελθόν όταν οι άνθρωποι ήταν πιο κοντά στον Θεό, όσο και αυτές που ανακαλύφθηκαν από χαρισματικούς ανθρώπους στα άκρα του νου. αλλά η πλήρης Αλήθεια βρίσκεται μόνο στον Χριστιανισμό, την αποκάλυψη του Θεού για τον εαυτό Του στην ανθρωπότητα. Θα πάρω μόνο ένα παράδειγμα: υπάρχουν διδασκαλίες για την πνευματική εξαπάτηση σε άλλες παραδόσεις, αλλά καμία δεν είναι τόσο εξειδικευμένη όσο αυτές που διδάσκονται από τους Ορθόδοξους Αγίους Πατέρες. Και το πιο σημαντικό, αυτές οι εξαπατήσεις του κακού και η εκπεσούσα φύση μας είναι τόσο συνήθη και τόσο ολοκληρωτικά που κανείς δεν μπορούσε να τα ξεφύγει, εκτός αν ο στοργικός Θεός που αποκάλυψε ο Χριστιανισμός ήταν κοντά μας για να μας απελευθερώσει.

Ομοίως: Η ινδουιστική παράδοση διδάσκει πολλά αληθινά πράγματα για το τέλος του Kali Yuga. αλλά εκείνος που απλώς γνωρίζει αυτές τις αλήθειες στο μυαλό του θα είναι ανίσχυρος να αντισταθεί στους πειρασμούς εκείνων των καιρών και πολλοί που αναγνωρίζουν τον Αντίχριστο (Χαλμακούμπι) όταν έρθει θα τον λατρέψουν παρ’ όλα αυτά – μόνο με τη δύναμη του Χριστού στην καρδιά, θα έχει δύναμη να του αντισταθεί.

Προσεύχομαι για σας, ότι ο Θεός θα ανοίξει την καρδιά σας, και εσείς εσείς θα κάνετε ό, τι μπορείτε για να τον συναντήσετε. Θα βρείτε εκεί ευτυχία που δεν είχατε ποτέ ονειρευτεί. Η καρδιά σας θα συναντηθεί με το νου σας στην αναγνώριση του αληθινού Θεού και καμία πραγματική αλήθεια που έχετε γνωρίσει ποτέ δεν θα χαθεί. Ο Θεός να δώσει!

Μη διστάσετε να γράψετε ό, τι έχετε στο μυαλό ή την καρδιά σας.

Με αγάπη,

Πατήρ Σεραφείμ


Δεν υπάρχουν σχόλια: